Έναν συνδυασµό προβληµάτων έχει να αντιµετωπίσει η ηγεσία της Πυροσβεστικής στη φετινή µάχη µε τις φωτιές, γεγονός που καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την αποστολή της.
Μειωµένη επιχειρησιακή ετοιµότητα λόγω ελλείψεων σε εναέρια µέσα και εξοπλισµό, ανεπαρκής συντήρηση οχηµάτων, κενά σε προσωπικό και «ασθµαίνουσα» δασοπροστασία από τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, σε κάποιες περιπτώσεις, συνθέτουν το πλέγµα των προβληµάτων, που, στην παρούσα χρονική στιγµή, φαντάζει αδύνατον να αντιµετωπιστούν.
Ήδη, από τις πρώτες φωτιές στην περιοχή, φάνηκε πως οι πυροσβέστες καλούνται να υπερβάλουν εαυτόν και να δώσουν τη µάχη, χωρίς να έχουν τη βοήθεια από αέρος, που υπήρχε πριν κάποια χρόνια.
Η Ήπειρος καλύπτεται, ουσιαστικά, µόνο από δύο αεροσκάφη Pezetel, τα οποία σταθµεύουν στο αεροδρόµιο του Ακτίου και έχουν το µειονέκτηµά ότι µπορούν να ανεφοδιαστούν µόνο από σταθερές εγκαταστάσεις (αεροδρόµια).
Αυτός ήταν και ο λόγος που στη φωτιά στο Νεοχωρόπουλο την προηγούµενη εβδοµάδα, κατάφεραν να κάνουν µόνο µία ρίψη, καθώς δεν επαρκούσε ο χρόνος να επιστρέψουν στο Άκτιο, να ανεφοδιαστούν και να γυρίσουν, πριν πέσει το σκοτάδι.
Βέβαια, τα τελευταία χρόνια η Πυροσβεστική Υπηρεσία στην περιοχή έχει συνηθίσει να αντιµετωπίζει τις φωτιές χωρίς εναέρια µέσα, τα οποία συνδράµουν µόνο σε µεγάλα µέτωπα και όταν απειλούνται κατοικηµένες περιοχές -κάτι, όµως, που και πάλι δεν είναι πλέον σίγουρο, καθώς τα διαθέσιµα αεροσκάφη είναι ελάχιστα σε σχέση µε τις ανάγκες, και γηρασµένα.
Τα Καναντέρ CL, ηλικίας 40 ετών, παρουσιάζουν συνεχείς βλάβες και έχουν µειωµένη επιχειρησιακή δυνατότητα, ενώ µικρός είναι ο αριθµός των Καναντέρ CL-415. Την κατάσταση «σώζει», σε έναν βαθµό, η διάθεση τριών Σινούκ από τον Στρατό, ενώ υπάρχουν και δύο Super Puma µε δυνατότητα χρήσης πυροσβεστικού κάδου.
Η διάθεση των εναέριων µέσων γίνεται από το αρχηγείο της Πυροσβεστικής µε εξαιρετική σύνεση, ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις, χρειάζονται ακόµη και πολιτικές παρεµβάσεις, γεγονός που επιβεβαιώθηκε και στην περίπτωση της πυρκαγιάς στο Νεοχωρόπουλο, µε τις τοπικές αρχές να ζητούν τη συνδροµή της υπουργού Όλγας Γεροβασίλη για να γίνει έστω και µία ρίψη νερού από τα δύο Pezetel.
Η έλλειψη εναέριων µέσων, σε συνδυασµό µε τις γενικότερες ελλείψεις σε µέσα και προσωπικό, οδηγεί σε συνεχείς µετακινήσεις πυροσβεστών, όπου υπάρχουν πύρινα µέτωπα, µε αποτέλεσµα να αποδυναµώνονται οι υπηρεσίες από τις οποίες προέρχονται, και να υπάρχει µεγάλη καταπόνηση.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της πυρκαγιάς στην περιοχή Λούτσες–Περίθεια, στο νησί της Κέρκυρας, για την οποία µετακινήθηκαν επτά οχήµατα από την Ήπειρο, αλλά και δυνάµεις από τη Μακεδονία. Μάλιστα, την ώρα που οι πυροσβέστες βρίσκονταν «εκτός έδρας», στα Γιάννεναεκδηλώθηκαν τρεις φωτιές (Καστρίτσα, Ελεούσα, Ολύτσικα).
Η µετακίνηση δυνάµεων από περιφέρεια σε περιφέρεια δεν είναι κάτι πρωτοφανές, αλλά τη φετινή περίοδο γίνεται σχεδόν σε κάθε περίπτωση και όχι µόνο σε µεγάλα µέτωπα, ενώ οι ελλείψεις είναι τέτοιες που οδηγούν σε παραµονή των πυροσβεστών εκτός της περιοχής ευθύνης τους για µεγάλα χρονικά διαστήµατα.
Όπως καταγγέλλει η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών, σε επιστολή της προς τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών Νίκο Τόσκα, αν και η φωτιά στην Κέρκυρα τέθηκε υπό έλεγχο το πρωί της 26ης Ιουλίου, µέχρι και χθες παρέµεναν στο νησί δυνάµεις από την Ήπειρο και τη Μακεδονία.
«Στην πραγµατικότητα οι συνάδελφοι της Ηπείρου και της Μακεδονίας, δεν πραγµατοποιούν κατάσβεση ούτε και επιτήρηση της πυρκαγιάς, αλλά καλύπτουν πλέον πάγιες και διαρκείς ανάγκες εξαιτίας της µεγάλης έλλειψης µόνιµου προσωπικού και στο νησί της Κέρκυρας», τονίζεται.
Την παραµονή δυνάµεων στην Κέρκυρα επιβεβαίωσε και ο Διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ηπείρου Κωνσταντίνος Σκούπρας, τονίζοντας πως έχουν αποδεσµευτεί τέσσερα οχήµατα και παραµένουν τρία. Ωστόσο, δικαιολόγησε την ανάγκη της εκεί παρουσίας τους, προσθέτοντας πως «η Πυροσβεστική είναι Ελλάδας και όχι Ηπείρου».
Η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών καταγγέλλει ότι η υπερβολική δέσµευση δυνάµεων από τις περιοχές της Ηπείρου και της Μακεδονίας για την πυρκαγιά της Κέρκυρας, στερεί την αξιοποίηση των δυνάµεων αυτών στις περιφέρειές τους, ενώ η υπέρµετρη δέσµευση πυροσβεστικών δυνάµεων, για προληπτικούς λόγους και χωρίς να υπάρχει συµβάν σε εξέλιξη, καταπονεί χωρίς ουσιαστικό λόγο το πυροσβεστικό προσωπικό.
Καταγγελίες υπάρχουν, όµως, και για τις συνθήκες που αντιµετώπισαν οι πυροσβέστες στην Κέρκυρα, καθώς δεν υπήρξε καµία µέριµνα και οργάνωση για την έγκαιρη πραγµατοποίηση των διαδοχικών αλλαγών των πυροσβεστών, δεν υπήρξε µέριµνα για την επιστροφή από την Κέρκυρα και οι πυροσβέστες παρέµειναν για αρκετή ώρα στο λιµάνι, ενώ ορισµένοι συµπλήρωσαν συνολικό χρόνο εκτέλεσης συνεχόµενης υπηρεσίας πέραν των 40 ωρών.
«Ζητάµε να σταµατήσουν άµεσα οι τακτικές αυτές, που βάζουν σε µεγαλύτερο κίνδυνο τον δασικό πλούτο και τις ζωές και τις περιουσίες του λαού σε αρκετές περιοχές της χώρας, αλλά και την ασφάλεια και τη ζωή των πυροσβεστών», καταλήγει η καταγγελία.
Σύλληψη 65χρονου για τη φωτιά στην Ελεούσα
Σε ανακριτή και εισαγγελέα οδηγήθηκε ένας 65χρονος, ο οποίος συνελήφθη από ανακριτικούς υπαλλήλους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ιωαννίνων, στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας, ως υπαίτιος πρόκλησης της πυρκαγιάς στην Ελεούσα.
Όπως προέκυψε, ο 65χρονος εκτελούσε εργασίες με τη χρήση τροχού κοπής, σε χορτολιβαδική έκταση, με αποτέλεσμα να εκδηλωθεί φωτιά από σπινθήρα, που γρήγορα πήρε διαστάσεις και απειλήθηκε και ένα σπίτι.
Η φωτιά τέθηκε, τελικά, υπό πλήρη έλεγχο το βράδυ της Δευτέρας, ενώ ο 65χρονος θα οδηγηθεί σε τακτική δικάσιμο, αντιμετωπίζοντας την κατηγορία της πρόκλησης πυρκαγιάς από αμέλεια.
Αποτελεσματική ήταν η παρέμβαση της Πυροσβεστικής και σε φωτιά που εκδηλώθηκε αργά το απόγευμα της Πέμπτης σε δύσβατη περιοχή της Ολύτσικας, κοντά στο εκκλησάκι του Παντοκράτορα, μεταξύ των χωριών Αχλαδέας και Κάτω Λίππας, στη Λάκκα Σουλίου. Σύμφωνα με μαρτυρίες, η φωτιά προκλήθηκε από κεραυνό.
agon.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου